Aamu alkoi Helsinki-Vantaalta ja suunnattiin ensin kohti Brysseliä. Ennen Israelin El-Alin koneeseen pääsyä meidät kuulusteltiin kentällä ja ilmeisesti selvittiin niistä hyvin kun koneeseen päästiin. Brysselistä suuntana oli Tel-Aviv. Lentomatkan ehdoton kohokohta oli kauniin Venetsian ylilento. Tel-Avivin Ben Gurionin lentokentällä oli taas kuulustelut ennenkuin päästiin kentältä pois. Tel-Avivista mentiin tilataksilla Jerusalemiin. Oli ilta ja sapatti, onneks kiltti hotellisetä antoi syötävää ettei ihan näännytty pitkän päivän jälkeen.

Ensimmäinen aamu hotellin ikkunasta, etualalla juutalaisten hautausmaa, taustalla vanhakaupunki

Lähdettiin heti tutustumaan Jerusalemiin. Piti kiertää pieni lenkki kun hotellin ja vanhankaupungin välissä oli syvä laakso, josta ei päässyt läpi.

Ensimmäinen päivä meninki vanhaakaupunkia kierrellessä. Ensiksi mentiin Itkumuurille. Siellä oli eri puolet miehille ja naisille, ei kuitenkaan menny sinne asti vaan tyydyttiin kattomaan vähän pidemmältä.

Vastaan tuli vanha juutalaismies joka halusi näyttää meille raunioituneen synakogan ja kierrättää juutalaiskorttelissa ja lopuksi saattoi David´s towerille.

Illalla David´s towerissa oli upea valoshow, kuvia oli heijastettu rakennuksen muureille ja musiikki oli mahtavaa.

Pyhän haudan kirkko jonka kohdalla uskotaan Golgatan sijainneen.

Kuljettiin hetki Via Dolorosaa, aloitettiin kirkosta jossa Jeesukselle annettiin risti kannettavaksi.

Toisena aamun aloitettiin päivä tutustumalla Temppelivuoreen joka yksi muslimien pyhimmistä paikoista. Siellä sijaitsevat Kalliomoskeija sekä Al-Aqsan moskeija.

Näkymä Temppelivuorelta Öljymäelle

Tämä jälkeen lähdettiin uudemman Jerusalemin puolelle.

Ben Yehudan shoppailukatu, ehkä tarttui muutama ostoskassi mukaan...

Maanataina päätettiin käydä Betlehemissä.

Länsirantaa

Käytiin Jeesuksen syntymäkirkossa

Paikka jossa Jeesus tarinan mukaan on syntynyt

Viisaat itämaan tietäjät

Betlehemiä

Loppupäivä meninki hotellilla kärsien kamalasta matkapahoinvoinnista jonka automatka Betlehemiin ja takaisin oli aiheuttanut. Jerusalemissa ja sen ympäristössä ei taida olla yhtään suoraa tietä, tie menee koko ajan ylös tai alas, oikealle tai vasemmalle.

Tiistaina olo oli parempi ja lähdettiin taas keskustaa kohti. Uskaltauduttiin pääbussiasemallekin ja otettiin paikallisbussi. Toki kartta oli jäänyt hotellille ja kukaan ei "tiennyt" mistä bussiasema löytyy..

Käytiin Yad Vashemissa joka on holokaustin uhrien muistoa vaaliva museo, paljon oli nähtävää ja aikaa meni.

Museon parvekkeelta

Keskiviikkona oli matkan päätarkoitus, kaverin häät. Mutta sitä ennen ehdittiin tutustumaan Öljymäkeen.

Öljymäki vanhasta kaupungista kuvattuna.

Getsemaanen puutarha

Kiivettiin ihan mäen ylös asti.

Tulipalo vanhankaupungin muurilla

Lähdettiin häihin Yad Hashmonaan, joka sijaitsee Jerusalemin ulkopuolella. Se on suomalaisten perustama moshavi.

Torstaina kierreltiin vielä vähäsen. Käytiin luolassa jossa Jeesus kavallettiin.

Marian hauta

Lopuksi päätettiin käydä vielä raamatullisessa eläintarhassa.

Tämän jälkeen palattiin hotellille, pakattiin laukut ja koitettiin nukkua muutama tunti, kentälle piti lähteä kahdelta aamuyöllä. Kentällä oli taas kuulustelut, lento Brysseliin ja sieltä kotiin.